mandag 9. august 2010

Hva er kochenillelus?

Jeg har fått spørsmål om hva kochenillelus er, og selvom jeg langt i fra er noen spesialist skal jeg prøve å forklare hva jeg har lest meg til. (De som har emre erfaring åp plantefarging enn meg vil sikekrt kunne svare dere enda bedre på dette... )

Kochenillelus er hun-lus som lever på kaktuser blant annet i Mexico, Peru, Guatemala og Honduras. Fargestoffet i kochenillelus gir en lilla farge som er mye brukt blant annet i kosmetikk og søtsaker.
 
Den brukes til å farge ull med også, og hva man beiser garnet med er utslagsgivende for hvilken farge man får. Jeg har ikke prøvd det så mye ennå, men her er et par eksempler:
 
Her er garnet beiset med alun.. Jeg tror at jeg ville fått en dypere lilla dersom jeg hadde lagt kochenillelusa i bløt over natta. Her har jeg bare knust og kokt dem, og da blir ikke fargen så sterk :
Her er garnet beiset med vinsten, og resultatet ble en dyp rød farge:  

6 kommentarer:

  1. Takker :0) Da ble jeg litt klokere. Dette ser veldig spennende ut så jeg lurer på om jeg ikke må få prøvd det en gang i nærmeste fremtid.

    SvarSlett
  2. Sannelig godt lusa kan brukes til noe:D

    Herlige farger du har fått, og sikkert spennende med sjølfarging.

    Ha en god dag og klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Inspirerende. Jeg følger med som en hauk:))

    SvarSlett
  4. Så nydelige farger du har fått frem på garnet ditt. Selvsagt er det i orden at du linker til bloggen min. Bare stas det... Tusen takk.

    SvarSlett
  5. Så flotte farger du tyller fram. Høres veldig spennende urt dette med plantefarging

    SvarSlett
  6. Så spennende! Dette garnet ble i alle fall kjempefint!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!